Is je interesse gewekt, kom dan een keer gratis een proeftraining mee doen. Je kunt dan even kennis maken met de groep en ervaren hoe de training is ingericht.

Bel of mail even naar:

PHONE:           0618852598

E-MAIL:           info@gruppo007.nl

ADRES:          Zaltbommel

a

Blog

Hardlopen gaat beter in de avond bij DAGLICHT, zo blijkt uit onderzoek van de universiteit van Birmingham. De Britse onderzoekers lieten twintig topsporters verspreid over de dag sporten. De sporters moesten aangeven of zij zichzelf een avond- of een ochtendmens vinden. De ochtendmensen bleken het beste rond het middaguur te presteren. De avondmensen waren om acht uur ’s avonds maar wel met DAGLICHT op hun best. Deze groep presteerde ook nog eens 26% minder goed wanneer zij in de ochtend moesten sporten. Opvallend genoeg deden ook de mensen die zichzelf een ochtendmens vonden het in de ochtend beduidend slechter. Ook genoeg slaap en rust speelden net als daglicht een belangrijke factor.   Al gaat hardlopen volgens de onderzoekers beter bij daglicht, het is belangrijk om goed te luisteren naar je biologische klok. Daarom is het van belang dat je voor jezelf het beste moment zoekt, waarop jij het beste presteert.   Uit wetenschappelijk onderzoek bleek al eerder dat mensen die ’s avonds sporten, een half uur sneller in slaap vallen. Dat komt door een lagere bloeddruk en verminderde spierspanning. Ook zijn je spieren in de ochtend nog stijf, waardoor je sneller kans loopt op blessures, tenzij je een uitgebreide en goede warming-up doet. In de avond is je lichaamstemperatuur al veel

1. Lopen in de koude verhoogt de vetverbranding: koude temperaturen kunnen een bepaald type vet;  'het bruine vet'  stimuleren. Dit gezonde vet kan je triggeren wanneer je je lichaam blootstelt aan koude temperaturen én wanneer je aan sport doet. Als je buiten sport bij lage temperaturen activeer je het bruine vet dus dubbel zo hard.   2. Lopen helpt tegen winterdip: Seasonal Affective Disorder (SAD) of de bekende winterdip zijn geen uitzondering tijdens de donkere maanden. Tijdens het lopen komen er gelukshormonen zoals serotonine, dopamine en endorfine vrij die depressies bestrijden en je humeur verbeteren. Lopen geeft je humeur en energiepeil dus een boost en vermindert depressieve gevoelens. Dit effect zou nog sterker aanwezig zijn als je sport in de buitenlucht. Dus ja, ook de koude buitenlucht!   3. Lopen in koudere temperaturen is minder belastend voor je lichaam: Hoe kouder de buitentemperatuur, hoe minder stress op het lichaam. In de hitte moet je hart namelijk harder werken om bloed naar de huid te transporten om het af te koelen, waardoor je hartslag stijgt. Dat betekent dus een hogere hartslag bij dezelfde trainingsintensiteit bij warm weer. Omgekeerd: bij lage temperaturen hoef je geen bloed naar je huid te transporteren, neemt je bloedvolume toe en

Hardlopen wint de laatste jaren enorm aan populariteit. Naast atletiekverenigingen ontstaan er ook steeds meer hardloopgroepen, al dan niet in verenigingsverband, die looptrainingen aanbieden. Door de enorme ontwikkeling in kennis binnen het hardlopen, wordt er ook steeds meer specifieke trainingen aangeboden gericht op blessurepreventie en prestatieverbetering.   Als Athletic Skills Trainer van hardloopgroep GRUPPO 007, heb ik de hardloopsport geanalyseerd, gebaseerd op het Athletic Skills Model. Door middel van deze analyse kan ik de wekelijkse trainingen op hoog niveau uitvoeren en daarmee de lopers van de meest effectieve trainingen voorzien, wat bijdraagt aan hun fitheid en prestaties.   Welke “Coordinative abilities” komen dominant terug bij Hardlopen? Aanpassingsvermogen: · Verschillende ondergronden · Verschillende afstanden · Verschillende weersomstandigheden   In het algemeen geldt dat “Survival of the fittest” niet gaat over wie het sterkste is, maar over wie zich het beste kan aanpassen. Volgens het ASM is het aanpassingsvermogen te trainen door veel te veranderen. Dit ontstaat bijvoorbeeld door variatie aan te bieden in de trainingen. Het einddoel van de handeling blijft gelijk, maar de materialen, de weerstand of de omstandigheden kunnen wisselen. Evenwichtsvermogen: · Standevenwicht · Sprongevenwicht · Vluchtevenwicht   Het evenwichtsvermogen en het aanpassingsvermogen hebben beide de grootste overlap naar de andere coördinatieve vaardigheden. Balans handhaven en herstellen is eigenlijk constant aanpassen. Het evenwichtsvermogen is noodzakelijk

Door middel van een goed opgebouwde en uitgebalanceerde training alsmede door een gedegen LOOPSCHOLING (technisch verantwoord hardlopen) is de kans op een blessure een stuk kleiner.   𝑾𝒂𝒕 𝒊𝒔 𝒍𝒐𝒐𝒑𝒔𝒄𝒉𝒐𝒍𝒊𝒏𝒈? Loopscholing bestaat uit verschillende loopoefeningen waarbij je focust op specifiek een onderdeel van de looptechniek.   𝑾𝒂𝒂𝒓𝒐𝒎 𝒍𝒐𝒐𝒑𝒔𝒄𝒉𝒐𝒍𝒊𝒏𝒈? 1) Loopscholing is ideaal om in te zetten als warming-up voor de training (Activatie Training). De spieren worden warm en soepel door de loopoefeningen en werkt blessure preventief. 2) Loopscholing zorgt voor sterkere spieren en gewrichten, specifiek voor het hardlopen, maar ook om zolang mogelijk de juiste loophouding te kunnen behouden tijdens inspanning. 3) Door de oefeningen ontstaat een betere samenwerking tussen de hersenen en de bewegingen. Je werkt aan behendigheid, coördinatie en balans. Deze voordelen zorgen voor meer voorwaartse snelheid: tijdens het hardlopen wordt jouw kracht en beweging efficiënter ingezet!       #zaltbommel #hardlopen #hardlopeninzaltbommel