Is je interesse gewekt, kom dan een keer gratis een proeftraining mee doen. Je kunt dan even kennis maken met de groep en ervaren hoe de training is ingericht.

Bel of mail even naar:

PHONE:           0618852598

E-MAIL:           info@gruppo007.nl

ADRES:          Zaltbommel

a

Blog

Zoals door John van Rooij en Michel Schoon al regelmatig onderbouwd:  'HARDLOPEN IS EEN REPETERENDE BEWEGING DIE WIJ OPSLAAN IN ONZE HERSENEN'. Als je je loopcadans (het aantal stappen dat je per minuut zet) verhoogt, verbeter je je loopeconomie en verklein je het risico op blessures. Maar die cadans verhogen, is makkelijker gezegd dan gedaan. Je loophouding en -stijl veranderen vraagt de nodige inspanningen, tijd en heel wat concentratie. Je lichaam is je huidige loophouding ondertussen zo gewoon, dat je hersenen harder moeten werken als je die plots aanpast. Een recent gepubliceerde studie in 'The Journal of Motor Behavior' relativeert die vereiste hersenconcentratie echter: het brein van een groep onderzochte lopers die hun cadans verhoogden, raakte na enkele trainingssessies inclusief loopscholing al gewend aan de nieuwe loopstijl. HET WETENSCHAPPELIJKE ONDERZOEK Onderzoekers verzamelden de hersenactiviteit van 13 lopers tijdens een training waarbij ze hun 'normale' loophouding en -pas hanteerden. Nadien werd de lopers gevraagd om hun cadans te verhogen met zo'n 5 à 10% terwijl de onderzoekers hun hersenen bleven monitoren. Op de scans was duidelijke een verhoogde hersenactiviteit waar te nemen. Na het labo-onderzoek kregen de lopers een stappenteller en sporthorloge mee om de verhoogde cadans op hun training nauwkeurig aan te houden. Na vier weken werden de lopers opnieuw onderzocht in het labo. Wat

Sommige hardlopers denken dat je door langer/meer te lopen per definitie ALTIJD beter wordt, dat is niet altijd het geval. Zo stelt een recente Australische wetenschappelijke studie,  niet ALLE lopers reageren positief op een verhoogd kilometeraantal. Sterker nog: een hoger trainingsvolume (meer kilometers) leidt bij sommige lopers zelfs tot prestatieverlies!  De kwaliteit van de training is leidend in je  progressie, de onderzoekers verklaren die bevinding aan de hand van onze specifieke spiervezels. Bij de studie werden lopers van de middellange afstand gedurende 7 weken opgevolgd. In die periode moesten ze hun kilometeraantal significant verhogen. De lopers met meer type 1 spiervezels (ook wel de trage spiervezels genoemd) pasten zich beter aan dan de lopers met meer type 2 of snelle spiervezels. Zelfs na een taperperiode, waarin de lopers hun trainingsvolume opnieuw verminderden, bleken de sporters met meer snelle vezels minder te presteren. Opvallend! Natuurlijke aanleg  Het onderzoek toont hiermee aan dat elke loper een natuurlijke aanleg heeft voor een bepaalde loopdiscipline. Sommige lopers zijn 'gemaakt' om lange afstanden te overbruggen, terwijl anderen meer aanleg hebben voor het snellere, korte werk. Je kan natuurlijk je spiervezeltype wel bijsturen met doelgerichte trainingen, maar slechts in beperkte mate. Het komt er vooral op aan om naar je lichaam te luisteren en niet

Door kleine veranderingen in je levensstijl (meer sporten, gezond eten, je gewicht onder controle houden) loop je 23 tot 25% minder risico kans op een hartaanval, ZELFS als je er pas op latere leeftijd mee begint. Zo luidt de conclusie van een lang lopend wetenschappelijk onderzoek. Na vele jaren van niet-zo-bijster-gezond leven kan je je met andere woorden 'herpakken' en zo je risico op een hartaanval verkleinen. Deelnemers aan het onderzoek die een kleine aanpassing aan hun levensstijl deden, verminderden het risico op een hartaanval met 23 tot 25%! De meest 'invloedrijke' factoren zijn  MEER BEWEGEN (minimum 30 minuten per dag), stoppen met roken en streven naar een gezond gewicht. Kleine kanttekening: het is natuurlijk beter om al gezond te leven op jonge leeftijd. Zo leef je nog altijd het langst en gelukkigst (o.a. door endorfine aanmaak), met minder kans op ziektes, kwalen en andere ongemakken!   Bron: Wetenschappelijk vakblad Stroke   #hardlopeninzaltbommel #gruppo007 #zaltbommelgezond